Türkiye Oyun Sektörü Raporu Uzman Görüşleri Part 5! Türkiye Oyun Sektörü 2019 uzman görüşlerinin 5. bölümünde gene 5 değerli uzmanımızın görüşlerini sizlerle paylaşıyoruz. Raporun tamamı için linke tıklamanız yeterli.

Türkiye Oyun Sektörü Raporu Uzman Görüşleri Part 5

ÇINAR ERGİN – AJANS BAŞKANI ARİSTO İLETİŞİM
2011-2015 yılları arasında Joygame’in PR çalışmalarını yöneterek sektörün büyüklüğünü ve potansiyelini yakından görme fırsatı yakaladık. O günden bu yana oyun sektörünün önde gelen markalarının medya iletişim çalışmalarını gerçekleştiriyoruz. Günümüzde PR çemberi medya ilişkilerinden çok daha fazlasını barındırıyor. Video oluşturma, etkinlik geliştirme, marka pazarlama gibi yaratıcı hizmetlerin yanı sıra yaratıcı içerik oluşturma ve influencer stratejileriyle de ilgilenmek zorunda. Bu nedenle de oyun sektörü PR çalışmaları için de en renkli sektörlerin başında geliyor. Oyun sektörünün, PR çalışmaları ve dijital stratejilerle oyuncu hedef kitlesine rahatlıkla ulaşmayı başarabildiğini söyleyebilirim. Ancak özellikle ülkemize ve markalara katkısı açısından sektörün kendini daha fazla anlatmaya ihtiyacı olduğununa inanıyorum. Çünkü Türkiye’nin Ortadoğu ile Avrupa arasında önemli bir merkez olduğunu hesaba katarsak oyun sektörünün daha iyi tanınması ve yatırımların artması ülke ekonomisine de ciddi katkı sağlayacak potansiyelde. Bununla birlikte milyonlarca kullanıcıyla anlık iletişimde olan oyun sektörü markaların genç hedef kitleye ulaşması için de en etkili araçların başında geliyor. Bunun bilincinde olan firmalar oyun sektöründeki markalar ile yapacakları nokta atışı işbirlikleri sayesinde milyonlarca liralık reklam harcamasından çok daha etkili çalışmalara imza atacaklar.

ERAY UYGUN – SENIOR PUBLISHING MANAGER FUNPAC GAMES
İnternet ve oyun sektörü dendiğinde tüketimin dünya sıralamasında zirvelerinde bulunan, sosyal medya kullanımında burnumuzdan kıl aldırmadığımız, 7’den 70’e herkesin durmadan oyun oynadığı bir ülkede yaşadığımızı zaten biliyorduk. Ancak 2019 yılı sadece oyuncular gözünden değil, sektörel olarak da ne kadar büyük bir kaynak olduğumuzu bize çok net gösterdi. Mobil oyun sektörünün engellenemeyen büyüyüşü, sahillerimize öyle sert bir şekilde vurdu ki, Türkiye’de hali hazırda oyun yapan, yapmak isteyen ve hatta daha mezun olmamış yüzlerce, binlerce yazılımcı, oyun tasarımcısı ve artist sonunda yeteneklerini gösterebilecekleri bir dünyanın içinde buldu kendini. Amerika mobil oyun pazarı sıralamasının ilk 10’unda, ülkemiz çalışanlarının ellerinden çıkmış en az 2-3 oyun görür hale geldik. Büyük yatırımlar ve pazarlama tecrübeleri ile bu ekipleri besleyen, yönlendiren ve bir nevi eğiten firmaların sayısı arttıkça, kalite ve rekabet de aynı şekilde artmaya devam etti ve ediyor. 2020’nin daha ilk aylarında gördük ki bu ivme yerini korumaya kararlı. Funpac olarak biz de bunun bir parçası olmaktan çok mutluyuz.

CİHAN AGAİŞİ – Senior Country Manager Wizard Games
Türkiye oyun pazarı hem küresel yönelimleri takip eden, hem de kendine has özellikleri ile öne çıkan bir pazar olmayı, her geçen gün daha büyük kitlelere ulaşarak devam ettiriyor. Dünyanın birçok ülkesinden oyun yayıncıları ve yapımcılarının dikkatini çeken pazar, artık ürettiği oyunlar ve çıkardığı küresel çaptaki firmalar ile de dikkat çekiyor. 2019 yılında büyük gelişmeler gösteren pazarın, daha çeşitli oyunlar ve platformlar ile birlikte, ilerleyen yıllarda daha hızlı büyümeler göstereceğini düşünüyorum.

AYŞEGÜL AYDOĞAN – Managing Partner Country Manager GAMELOFT
Geçtiğimiz son 5 yıla kıyasla 2019 yılı oyun sektörünün en zirve yaptığı dönem diyebiliriz. 2020 yılında da bu ivmenin hızla artacağı görüşündeyim. Özellikle mobil kullanım oranlarına bakarsak geçtiğimiz yıllara nazaran hem download hem de aktif kullanıcı sayısı olarak oyun sektörü eğlence sektörünü geçmiş durumda. Türkiye’deki kullanıcılar günde ortalama 70 kez, yani her 15 dakikada bir cep telefonu ekranına bakıyor. Her 5 kişiden biri trafikte akıllı telefona bakıyor ve uygulamalarda ayda ortalama 7,5 TL’lik bir harcama yapıyorlar. Oyunlarda ise bu rakam özellikle Gameloft oyunları içerisinde yaklaşık 3,5 saat’i buluyor ve Wi-Fi’a oranla mobil ağ kullanımı da her geçen yıl artıyor diyebilirim. Son yapılan bir araştırmaya göre, ülkemizde mobil oyuncuların yüzde 78’i akıllı telefonlarından oyun oynuyor. Yüzde 51,6’sı kadın kullanıcılardan oluşuyor. Buda oyun sektöründe kadın bir lider olduğum için beni gururlandırıyor açıkçası. Bu rakamlar bize sektörün ne kadar ciddi bir hal aldığını da gösteriyor. 2020 yılı içerisinde Gameloft olarak mobil oyun sektörüne yön vermeye devam ediyor olacağız. Bu yıl hayatımıza yeni giren cloud gaming, gamification önerileri ve distribution çözüm önerileri iş modellerimiz arasında yer alacak ve pazar araştırmalarında mobil oyun sektörüne katkı sağlayacak data analizi ve vaka çalışmaları ile daha aktif bir rol üstleneceğiz. Ayrıca, 2019 Q4 döneminde 17 ülkede hayata geçirdiğimiz ESL & Asphalt 9:Legends Vodafone 5G Espor turnuvası ile de Türkiye’de ve Dünya’da büyük ses getirdiğimizi düşünüyorum.

MEHMET UMUT ERMEÇ – GENERAL MANAGER TIPLAY STUDIO
2019 tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mobil oyun sektörü için oldukça hızlı bir yıldı. Rollic ve Good Job Games gibi mobil oyun yayıncılarının üstün başarıları kadar Türkiye’nin dört bir yanından özellikle hypercasual alanında faaliyet gösteren irili ufaklı mobil oyun stüdyolarının çıkması ve bunlardan birçoğunun uluslararası başarılara imza atması 2019’a damgasını vurdu. 2020’de de Türkiye’deki potansiyelin daha da kuvvetlenerek yeni mobil oyun girişimlerini ortaya çıkaracağını, hatta farklı dikeylerde faaliyet gösteren köklü oyun şirketlerinin de hypercasual ve casual mobil oyun üretimine yöneleceğini düşünüyorum. Önümüzdeki dönemde Türkiye’de yetenekli gençlerin potansiyeline değil üretim bantlarına giren prototiplere yatırım yapan, 1 tane meyve elde etmek için 999 tane fidanı heba eden yabancı şirketler kan kaybederken özellikle 3 büyük şehir dışındaki oyun geliştirici ekosistemini geliştiren inisiyatiflerin önem kazanacağını öngörüyorum. Yetenekli ekipleri başarılı startuplar haline getirecek ivmelendirici programlar ve yatırım fonları sektöre yön verirken tam da bu amaçla Rollic ve Tiplay Studio tarafından hayata geçirilen oFON’un sektöre gönül vermiş gençlere rol model olacak oyun girişimcileri yetiştireceğine inanıyorum. Mobil esporun popülerleşmesi, abonelik modeliyle çalışan bulut oyun sistemlerinin faaliyete geçmesi ve hibrit oyun türlerinin yaygınlaşmasıyla hypercasual sektörünün de orta vadede global ölçekte değer kazanmaya devam edeceğini, bunun da Türkiye’ye çok büyük fırsatlar sunacağına inanıyorum.